1. Osaamisen tunnistamisen prosessien kehittäminen siten, että vaikutukset näkyvät aidosti tutkinnon suorittamisen etenemisessä. Kehitämme koko hankeverkostossa yhteistyönä HOPS-laadunvarmistuksen työkalua. HOPS-työkalulla varmistamme joustavan ja yksilöllisen opintopolun toteuttamisen laadukkaasti. Luomme kaikille yhteiset käytänteet koko kampusalueelle opiskelijan yksilöllisen opintopolun suunnitteluun, toteutukseen, osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen.
2. Oppimisympäristöjä kehitetään osaamisperusteisuuden ja joustavien opintopolkujen näkökulmasta. Opiskelijalle mahdollistetaan opiskelijakohtaiset ratkaisut entistä laaja-alaisemmin. Keskeisenä tavoitteena on myös työelämässä tarvittavan osaamisen laadun varmistaminen tiivistämällä työelämäyhteistyötä. Joustavien opintopolkujen, työelämäpainotteisen opiskelun, opintosisältöjen suunnittelun ja käytännön toteutuksen tueksi kolmelle (3) yhteisten tutkinnonosien opettajalle mahdollistetaan työelämän toimintaympäristöön tutustuminen eli ns. työelämäviikko.
3. Hankkeessa luodaan
Seurakuntaopiston mallia yksilöllisten työelämäpainotteisten opintopolkujen
soveltamiseen ja kokeiluun. Hankkeen työelämäpolun kohderyhmänä on muutamia
yksittäisiä case-opiskelijoita, kuitenkin vähintään yksi kustakin
perustutkinnosta. Opiskelija suorittaa yhteisiä tutkinnonosia laajennetun
työssä oppimisen mallin mukaisesti. Keskitymme työelämässä tarvittavan
osaamisen laadun varmistamiseen tiivistämällä työelämäyhteistyötä.
4. Työelämän tukeminen ja
roolien ja vastuiden selventäminen. Pilotoimme aiemmissa laajennetun
työssäoppimisen hankkeissa kehitettyjä ja toteutettuja työelämän tukemisen
menetelmiä ja työvälineitä. Työelämän tukeminen kokonaisuutena sisältyy
työssäoppimisprosessin kaikkiin vaiheisiin.
5. Benchmarkataan
Seurakuntaopiston ja muiden koulutuksenjärjestäjien hankkeiden tuloksia
hankeryhmän sisältä sekä sivuavien hankkeiden osalta.
6. Arviointimallin
kehittäminen. Kehitämme laajennetun työssäoppimisen mallin mukaisesti
toteutettujen yhteisten tutkinnonosien arviointimenetelmiä ja selkeytämme
arviointikriteeristöä siten, että työelämä- ja oppilaitosarvioinnit voidaan
toteuttaa laadukkaasti.
7. Mallien ja kokemusten levittäminen koko oppilaitoksen
sisällä siten, että työelämäpolkua voidaan jatkossa luontevasti tarjota
opiskelijoille, joille työvaltaisen opiskelun voidaan katsoa soveltuvan parhaiten.
Toiminta:
Tulokset:
1. Osaamisen
tunnistamisen ja tunnustamisen malli ja prosessikuvaus. Mallinnettu
Seurakuntaopiston osaamisen tunnistamisen prosessikuvaus ja yhteinen sähköinen
lomakkeisto (Primus/Wilma). HOPS-työkalu ja ohjeistus opettajalle, mitä
yksilöllinen ja joustava opintopolku tarkoittaa ja kuinka se kirjataan Wilmaan.
Henkilökohtaisen ohjauksen
vahvistaminen yksilöllisten opintopolkujen toimeenpanossa.
2. eHOPS
ja Seurakuntaopiston laadunvarmistuksen työkalu. Varmistumme, että HOPSia on
helppo päivittää ja HOPS on ajantasaisena opiskelijan ja opettajan sekä
opiskelijahuollon saatavilla. HOPS-työkalulla varmistamme joustavan ja
yksilöllisen opintopolun toteuttamisen laadukkaasti. Luomme kaikille yhteiset
käytänteet koko kampusalueelle opiskelijan yksilöllisen opintopolun
suunnitteluun, toteutukseen, osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen.
3. Hankkeen
tuloksena syntyvät Seurakuntaopiston koulutusalakohtaiset mallit työelämään
integroitujen yhteisten tutkinnonosien toteuttamisesta ja osaamisperusteisuuden käytännön toteutuksesta. Pilotoinnin
avulla voimme kehittää yhteisten tutkinnonosien suorittamisen malleja, jotka on
entistä kiinteämmin mahdollista sitoa opiskelijan ammattialaan. Voimme entistä
paremmin huomioida myös erityistä tai tehostettua tukea tarvitsevien
opiskelijoiden yksilölliset oppimispolut.
4. Työvaltainen
opiskelu lisää opiskelijoiden motivaatiota ja oppilaitoksen rakenteet
mahdollistavat yhteisten tutkinnonosien työelämälähtöisen opiskelun opettajien
jalkautuvalla tuella. Opiskelijan ohjaksen ja oppimisen laadunvarmistus paranee.
5. Opettajien
valmiudet työelämälähtöisen opetuksen suunnitteluun ja toteuttamiseen
paranevat. Opettajilla on mahdollisuus kehittää työpaikalla tapahtuvaa
oppimista ja mahdollistaa opiskelijalle entistä laaja-alaisemmat
valinnanmahdollisuudet opintojensa suorittamiseen. Työelämän tarpeet ja toiveet
voidaan entistä paremmin huomioida opetussuunnitelmatyössä.
6. Työelämäyhteistyön
tuloksellisuus näkyy opintojen sisältöjen ja työelämässä tarvittavan osaamisen
parempana kohtaamisena ja laadun varmistamisena. Monipuolistamalla
oppilaitoksen oppimisympäristöjä työelämälähtöisempään suuntaan opiskelijan
valinnanmahdollisuudet lisääntyvät ja yksilöllisen osaamisen hankkiminen tulee
joustavammaksi.
7. Tässä
hankkeessa toteutamme työvaltaisuutta yksilöllisesti muutamien
case-opiskelijoiden kanssa, mutta tavoitteena on luoda sellaiset toimintamallit
ja koko oppilaitoksen rakenteelliset toimintaedellytykset, että työvaltaisuutta
on mahdollista toteuttaa myös ryhmämuotoisesti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti