SEURAKUNTAOPISTO

Tavoitteet:

1. Osaamisen tunnistamisen prosessien kehittäminen siten, että vaikutukset näkyvät aidosti tutkinnon suorittamisen etenemisessä. Kehitämme koko hankeverkostossa yhteistyönä HOPS-laadunvarmistuksen työkalua. HOPS-työkalulla varmistamme joustavan ja yksilöllisen opintopolun toteuttamisen laadukkaasti. Luomme kaikille yhteiset käytänteet koko kampusalueelle opiskelijan yksilöllisen opintopolun suunnitteluun, toteutukseen, osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen.

2. Oppimisympäristöjä kehitetään osaamisperusteisuuden ja joustavien opintopolkujen näkökulmasta. Opiskelijalle mahdollistetaan opiskelijakohtaiset ratkaisut entistä laaja-alaisemmin. Keskeisenä tavoitteena on myös työelämässä tarvittavan osaamisen laadun varmistaminen tiivistämällä työelämäyhteistyötä. Joustavien opintopolkujen, työelämäpainotteisen opiskelun, opintosisältöjen suunnittelun ja käytännön toteutuksen tueksi kolmelle (3) yhteisten tutkinnonosien opettajalle mahdollistetaan työelämän toimintaympäristöön tutustuminen eli ns. työelämäviikko.

3. Hankkeessa luodaan Seurakuntaopiston mallia yksilöllisten työelämäpainotteisten opintopolkujen soveltamiseen ja kokeiluun. Hankkeen työelämäpolun kohderyhmänä on muutamia yksittäisiä case-opiskelijoita, kuitenkin vähintään yksi kustakin perustutkinnosta. Opiskelija suorittaa yhteisiä tutkinnonosia laajennetun työssä oppimisen mallin mukaisesti. Keskitymme työelämässä tarvittavan osaamisen laadun varmistamiseen tiivistämällä työelämäyhteistyötä.

4. Työelämän tukeminen ja roolien ja vastuiden selventäminen. Pilotoimme aiemmissa laajennetun työssäoppimisen hankkeissa kehitettyjä ja toteutettuja työelämän tukemisen menetelmiä ja työvälineitä. Työelämän tukeminen kokonaisuutena sisältyy työssäoppimisprosessin kaikkiin vaiheisiin.

5. Benchmarkataan Seurakuntaopiston ja muiden koulutuksenjärjestäjien hankkeiden tuloksia hankeryhmän sisältä sekä sivuavien hankkeiden osalta.

6. Arviointimallin kehittäminen. Kehitämme laajennetun työssäoppimisen mallin mukaisesti toteutettujen yhteisten tutkinnonosien arviointimenetelmiä ja selkeytämme arviointikriteeristöä siten, että työelämä- ja oppilaitosarvioinnit voidaan toteuttaa laadukkaasti.

7. Mallien ja kokemusten levittäminen koko oppilaitoksen sisällä siten, että työelämäpolkua voidaan jatkossa luontevasti tarjota opiskelijoille, joille työvaltaisen opiskelun voidaan katsoa soveltuvan parhaiten.


Toiminta:

Tulokset:
1.       Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen malli ja prosessikuvaus. Mallinnettu Seurakuntaopiston osaamisen tunnistamisen prosessikuvaus ja yhteinen sähköinen lomakkeisto (Primus/Wilma). HOPS-työkalu ja ohjeistus opettajalle, mitä yksilöllinen ja joustava opintopolku tarkoittaa ja kuinka se kirjataan Wilmaan. Henkilökohtaisen ohjauksen vahvistaminen yksilöllisten opintopolkujen toimeenpanossa.

2.       eHOPS ja Seurakuntaopiston laadunvarmistuksen työkalu. Varmistumme, että HOPSia on helppo päivittää ja HOPS on ajantasaisena opiskelijan ja opettajan sekä opiskelijahuollon saatavilla. HOPS-työkalulla varmistamme joustavan ja yksilöllisen opintopolun toteuttamisen laadukkaasti. Luomme kaikille yhteiset käytänteet koko kampusalueelle opiskelijan yksilöllisen opintopolun suunnitteluun, toteutukseen, osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen.



3.       Hankkeen tuloksena syntyvät Seurakuntaopiston koulutusalakohtaiset mallit työelämään integroitujen yhteisten tutkinnonosien toteuttamisesta ja osaamisperusteisuuden käytännön toteutuksesta. Pilotoinnin avulla voimme kehittää yhteisten tutkinnonosien suorittamisen malleja, jotka on entistä kiinteämmin mahdollista sitoa opiskelijan ammattialaan. Voimme entistä paremmin huomioida myös erityistä tai tehostettua tukea tarvitsevien opiskelijoiden yksilölliset oppimispolut.

4.       Työvaltainen opiskelu lisää opiskelijoiden motivaatiota ja oppilaitoksen rakenteet mahdollistavat yhteisten tutkinnonosien työelämälähtöisen opiskelun opettajien jalkautuvalla tuella. Opiskelijan ohjaksen ja oppimisen laadunvarmistus paranee.

5.       Opettajien valmiudet työelämälähtöisen opetuksen suunnitteluun ja toteuttamiseen paranevat. Opettajilla on mahdollisuus kehittää työpaikalla tapahtuvaa oppimista ja mahdollistaa opiskelijalle entistä laaja-alaisemmat valinnanmahdollisuudet opintojensa suorittamiseen. Työelämän tarpeet ja toiveet voidaan entistä paremmin huomioida opetussuunnitelmatyössä. 

6.       Työelämäyhteistyön tuloksellisuus näkyy opintojen sisältöjen ja työelämässä tarvittavan osaamisen parempana kohtaamisena ja laadun varmistamisena. Monipuolistamalla oppilaitoksen oppimisympäristöjä työelämälähtöisempään suuntaan opiskelijan valinnanmahdollisuudet lisääntyvät ja yksilöllisen osaamisen hankkiminen tulee joustavammaksi.


7.       Tässä hankkeessa toteutamme työvaltaisuutta yksilöllisesti muutamien case-opiskelijoiden kanssa, mutta tavoitteena on luoda sellaiset toimintamallit ja koko oppilaitoksen rakenteelliset toimintaedellytykset, että työvaltaisuutta on mahdollista toteuttaa myös ryhmämuotoisesti. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti