Keskeisimpänä tavoitteena on vahvistaa osaamisperusteisuutta koulutuksen järjestämisessä erityisesti koulutuksen järjestäjän keskeisten prosessien ja toimintatapojen osaamisperusteisuuden toteutumisen arvioinnissa sekä opiskelijoiden henkilökohtaisten opiskelusuunnitelmien laadinnassa. Yksilöllisten ja joustavien opintopolkujen tulee mahdollistua sekä suunnitelmissa että toteutuksessa. Opetussuunnitelmien kehittämisprosessi haastaa opettajuuden uudistumaan ja pedagogisen toimintakulttuurin muuttumaan, minkä vuoksi esitettävien toimenpiteiden tulee kohdistua erityisesti siirtymän alkuvaiheeseen (lukuvuosi 2015/16).
Toiminta:
1. Osaamisperusteisuuden toimeenpano
Tavoite sisältää seuraavia toimenpiteitä
-
Osaamisperusteisuuden toimeenpano:
Osaamisperusteisuuden toteutumisen arviointi oppilaitostasolla, työssäoppimisen
osaamisperusteisuuden toimeenpano ja yhteisten tutkinnon osien kytkeminen
lähemmäs ammatillisten tutkinnon osien opetusta ja työssäoppimista. Tuloksena
osaamisperusteisuuden toimeenpanon kehittämissuunnitelma.
-
Osaamisen kehittämisen ohjelma: Osaamisen
tunnistaminen ja tunnustamiseen liittyvät koulutukset sekä osaamisen arvioinnin
vertaistukijärjestelmän kehittäminen tiedon ja osaamisen jakamiseksi
(”oppimisklubit”).
2. Joustavien
opintopolkujen kehittäminen
Tavoite sisältää seuraavia toimenpiteitä:
-
Hyvän ohjauksen kriteerien toimeenpano: Ohjauksen
käytäntöjen kehittäminen koskien erityisesti työssäoppimisen ohjausta. Samalla kehitetään
työelämän osallistamismahdollisuuksia joustavuuden ja yksilöllisen osaamisen
hankkimisen näkökulmasta.
-
Osallistutaan eHOPS-työkalun kehittämiseen
yhdessä verkoston kanssa.
Syksy 2015: Rekrytoidaan toimijat ja määritellään kehittämistehtävät
tarkennettuina. Osallistutaan koordinaattorin järjestämään aloituskokoukseen ja
verkostotapaamisiin. Toteutetaan kehittämistyötä suunnitelman mukaisesti. Aloitetaan
osaamisperusteisuuden toteutumisen arviointi ja kehittämissuunnitelman
työstäminen. Käynnistetään osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen liittyvien
koulutusten suunnittelu. Osallistutaan eHOPS-työkalun kehittämiseen.
Kevät 2016: Jatketaan kehittämistyötä suunnitellusti: Osaamisen
tunnistamiseen ja tunnustamiseen liittyvät koulutukset alkavat ja osana
koulutuksia kehitetään AOTT:n ja osaamisen arvioinnin vertaistukijärjestelmä.
Kehitetään ohjauksen ja erityisesti työssäoppimisen ohjauksen osaamista ja
työelämän osallistumismahdollisuuksia. Kehittämistyön rinnalla kulkee
jatkuvasti sähköisten järjestelmien ja digitaalisten sovellusten hyödyntäminen.
Syksy 2016: Jatketaan suunniteltua kehittämistyötä.
Osallistutaan verkostotapaamisiin ja ac-kokouksiin. Verkostotapaamiset
järjestetään syyskuussa 2015, helmikuussa 2016 ja lokakuussa 2016. Lisäksi
osallistutaan työelämäfoorumipäivään huhtikuussa 2016. Hankkeen kuluessa arvioidaan
hankkeen etenemistä ja tiedotetaan kehittämistyöstä oppilaitoksen eri foorumeilla.
Tulokset:
Konkreettisena ja oppilaitoksen jokapäiväistä perustyötä tukevana tuloksena tehdään opetuksen keskeisten prosessien ja toimintatapojen arviointi sekä syvennetään verkostoyhteistyötä. Niiden pohjalta tehdään osaamisen kehittämisen ohjelmat, koulutukset ja vertaistukijärjestelmä tiedon ja osaamisen jakamiseksi. Rinnalla kehitetään sähköisten järjestelmien ja digitaalisten ympäristöjen hyödyntämistä. Toiminnan tuloksen ovat osaavat opettajat, joilla on valmiudet suunnitella, ohjata ja opettaa yksilöllisten ja joustavien opintopolkujen sovelluksia huomioiden osaamisperusteisuus, työelämälähtöisyys ja hyvän ohjauksen kriteerit.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti