ESEDU

Tavoitteet:
Keskeisimpänä tavoitteena on vahvistaa osaamisperusteisuutta koulutuksen järjestämisessä erityisesti koulutuksen järjestäjän keskeisten prosessien ja toimintatapojen osaamisperusteisuuden toteutumisen arvioinnissa sekä opiskelijoiden henkilökohtaisten opiskelusuunnitelmien laadinnassa. Yksilöllisten ja joustavien opintopolkujen tulee mahdollistua sekä suunnitelmissa että toteutuksessa. Opetussuunnitelmien kehittämisprosessi haastaa opettajuuden uudistumaan ja pedagogisen toimintakulttuurin muuttumaan, minkä vuoksi esitettävien toimenpiteiden tulee kohdistua erityisesti siirtymän alkuvaiheeseen (lukuvuosi 2015/16).

Toiminta:
1.        Osaamisperusteisuuden toimeenpano
Tavoite sisältää seuraavia toimenpiteitä
-          Osaamisperusteisuuden toimeenpano: Osaamisperusteisuuden toteutumisen arviointi oppilaitostasolla, työssäoppimisen osaamisperusteisuuden toimeenpano ja yhteisten tutkinnon osien kytkeminen lähemmäs ammatillisten tutkinnon osien opetusta ja työssäoppimista. Tuloksena osaamisperusteisuuden toimeenpanon kehittämissuunnitelma.
-          Osaamisen kehittämisen ohjelma: Osaamisen tunnistaminen ja tunnustamiseen liittyvät koulutukset sekä osaamisen arvioinnin vertaistukijärjestelmän kehittäminen tiedon ja osaamisen jakamiseksi (”oppimisklubit”).
2.       Joustavien opintopolkujen kehittäminen
Tavoite sisältää seuraavia toimenpiteitä:
-          Hyvän ohjauksen kriteerien toimeenpano: Ohjauksen käytäntöjen kehittäminen koskien erityisesti työssäoppimisen ohjausta. Samalla kehitetään työelämän osallistamismahdollisuuksia joustavuuden ja yksilöllisen osaamisen hankkimisen näkökulmasta.
-          Osallistutaan eHOPS-työkalun kehittämiseen yhdessä verkoston kanssa.
Syksy 2015: Rekrytoidaan toimijat ja määritellään kehittämistehtävät tarkennettuina. Osallistutaan koordinaattorin järjestämään aloituskokoukseen ja verkostotapaamisiin. Toteutetaan kehittämistyötä suunnitelman mukaisesti. Aloitetaan osaamisperusteisuuden toteutumisen arviointi ja kehittämissuunnitelman työstäminen. Käynnistetään osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen liittyvien koulutusten suunnittelu. Osallistutaan eHOPS-työkalun kehittämiseen.
Kevät 2016: Jatketaan kehittämistyötä suunnitellusti: Osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen liittyvät koulutukset alkavat ja osana koulutuksia kehitetään AOTT:n ja osaamisen arvioinnin vertaistukijärjestelmä. Kehitetään ohjauksen ja erityisesti työssäoppimisen ohjauksen osaamista ja työelämän osallistumismahdollisuuksia. Kehittämistyön rinnalla kulkee jatkuvasti sähköisten järjestelmien ja digitaalisten sovellusten hyödyntäminen.  
Syksy 2016: Jatketaan suunniteltua kehittämistyötä.

Osallistutaan verkostotapaamisiin ja ac-kokouksiin. Verkostotapaamiset järjestetään syyskuussa 2015, helmikuussa 2016 ja lokakuussa 2016. Lisäksi osallistutaan työelämäfoorumipäivään huhtikuussa 2016. Hankkeen kuluessa arvioidaan hankkeen etenemistä ja tiedotetaan kehittämistyöstä oppilaitoksen eri foorumeilla. 

Tulokset:
Konkreettisena ja oppilaitoksen jokapäiväistä perustyötä tukevana tuloksena tehdään opetuksen keskeisten prosessien ja toimintatapojen arviointi sekä syvennetään verkostoyhteistyötä. Niiden pohjalta tehdään osaamisen kehittämisen ohjelmat, koulutukset ja vertaistukijärjestelmä tiedon ja osaamisen jakamiseksi. Rinnalla kehitetään sähköisten järjestelmien ja digitaalisten ympäristöjen hyödyntämistä. Toiminnan tuloksen ovat osaavat opettajat, joilla on valmiudet suunnitella, ohjata ja opettaa yksilöllisten ja joustavien opintopolkujen sovelluksia huomioiden osaamisperusteisuus, työelämälähtöisyys ja hyvän ohjauksen kriteerit.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti