- Rakennemalli yksilöllisille ja joustaville poluille – OPSISTA HOPSIIN Savon ammatti- ja aikuisopistossa on kokeiltu yksilöllisten polkujen rakentamista Wilmassa Kuopion yksikössä liiketalouden perustutkinnossa. Mallia ei voida siirtää suoraan toisiin tutkintoihin opiskelunsa aloittavien opiskelijoiden vaihtelevien opiskelija- ja ryhmämäärien sekä tutkinnon perusteiden erilaisen rakenteen vuoksi (esim. pakollisten tutkinnon osien vaihtelu). Tavoitteena on selvittää, mitkä tekijät on otettava huomioon, kun tehdään OPSISTA HOPSIIN rakennemallia, jotta sitä voitaisiin hyödyntää kaikissa tutkinnoissa ( 32 perustutkintoa) yksilöllisten ja joustavien opintopolkujen laatimisessa sekä valintojen mahdollistamiseksi. Mallin rakentamiseen sisältyy HOPSin uudistaminen osaamisperusteisuuden tavoitteita vastaavaksi. Tavoitteena on rakentaa yhteistyössä verkostossa saatavaa tietoa hyödyntäen Savon ammatti- ja aikuisopiston OPSISTA HOPSIIN rakennemalli. Mallin kehittämisestä vastaavat kolme opettajaa ja projektipäällikkö. He tekevät yhteistyötä koulutuspalvelujen johtotiimin, opiskelijahallintojärjestelmän asiantuntijoiden, lukujärjestyksiä laativien toimistosihteerien sekä opettaja- ja opiskelijaedustajien kanssa.
- Yksilöllinen ja joustava opintopolku – opiskelijan, opettajan ja työelämän edustajan rooli OPSISTA HOPSIIN prosessissa Tavoitteena on selvittää, mitä tietoa ja osaamista opiskelija, opettaja, ryhmänohjaaja, opinto-ohjaaja ja työelämän edustaja tarvitsee opiskelijan yksilöllisen ja joustavan opintopolun rakentamisessa ja toteuttamisessa sekä arvioinnissa. Tavoitteena on laatia malli toimintaohjeista kaikille osapuolille sekä tiedotusmateriaali opiskelijoiden huoltajille esim. huoltajien illassa ja Wilmassa jaettavaksi. Konkreettisena tuloksena syntyvät toimintaohjeet ja tiedotusmateriaalit.
- CASE OPSISTA HOPSIIN TYÖELÄMÄSSÄ Hankkeessa avataan OPSISTA HOPSIIN mallin mukaisesti kahdella osaamisalalla opiskelijan yksilöllinen ja joustava polku yhdessä työssäoppimispaikan edustajien kanssa. Polkuesimerkin avulla avataan opiskelijan, opettajan, ryhmänohjaajan, opinto-ohjaajan sekä työpaikkaohjaajan tehtävät polun mahdollistamisessa. Case tehdään myöhemmin hankkeen toimijoiden kanssa sovittavassa tutkinnossa.
Toiminta:
Syksy 2015:
·
Nimetään rakennemallin kehittämisestä vastaava
työryhmä (3 opettajaa)
·
Tarkennetaan hankkeen toimintasuunnitelma
hankepäätöksen mukaiseksi ja tehdään suunnitelma rakennemallin kehittämistyön
toteuttamisesta (OPSISTA HOPSIIN). Sovitaan työryhmän työskentelyalusta
huomioiden verkostossa käytettävät alustat.
·
Aloitetaan rakennemallin kehittämistyö
selvittämällä opiskelijahallintojärjestelmän lähtötilanne yhteistyössä
opiskelijahallintojärjestelmän asiantuntijoiden sekä toimistosihteereiden
kanssa.
·
Aloitetaan rakennemallin työstäminen
·
Tehdään suunnitelma kehittämistyöstä
tiedottamisesta sekä sen arvioinnin toteuttamisesta (projektipäällikkö, opettajat).
Aloitetaan tiedottaminen hankkeen toiminnoista heti hankkeen alettua.
·
Osallistutaan hankeverkoston aloitustapaamiseen (3
opettajaa, projektipäällikkö)
Kevät 2016
·
Osallistutaan
hankeverkoston tapaamisiin
·
Jatketaan
rakennemallin työstämistä.
·
Tiedotetaan
kehittämistyöstä koulutuspalvelujen johtotiimiä sekä osaamisalojen esimiehiä ja
opettajia.
·
Laaditaan
toimintaohjeet ja tiedotusmateriaali kaikille osapuolille ja järjestetään
perehdytystilaisuuksia niiden käyttöön ottamiseksi
·
Tehdään
CASEt OPSISTA HOPSIIN yhteistyössä
työelämän edustajien kanssa
Syksy 2016
·
Tiedotetaan
huoltajille yksilöllisistä ja joustavista opintopoluista huoltajien
tilaisuuksissa
·
Osallistutaan
hankeverkoston tapaamisiin
·
Tehdään
rakennemallista, toimintaohjeista, koulutustilaisuuksista/työpajoista sekä
CASEista yhteenveto
·
Arvioidaan
hankeprosessi
·
Projektipäällikkö
laatii koordinoijalle loppuraportin
Tulokset:
1. Rakennemalli yksilöllisille ja
joustaville poluille – OPSISTA HOPSIIN
2.
Toimintaohjeet
ja tiedotusmateriaalit
3.
CASET
OPSISTA HOPSIIN
Tuloksia
hyödynnetään koko hankkeen ajan kehittämistyön laadun parantamiseksi.
Kehitettävästä asiasta on välittömästi hyötyä oppilaitoksen koulutuspalvelujen toiminnassa
opetuksen toteutuksen suunnittelussa sekä opiskelijoiden ohjaamisessa ja
opintojen etenemisessä. Kehittämistyön tuloksilla on merkitystä myös opintojen
läpäisyyn. Tuloksia hyödynnetään
työpaikkaohjaajakoulutuksen sisällön kehittämisessä kaikilla osaamisaloilla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti