SAKKY

Tavoitteet: 

  1.  Rakennemalli yksilöllisille ja joustaville poluille – OPSISTA HOPSIIN Savon ammatti- ja aikuisopistossa on kokeiltu yksilöllisten polkujen rakentamista Wilmassa Kuopion yksikössä liiketalouden perustutkinnossa. Mallia ei voida siirtää suoraan toisiin tutkintoihin opiskelunsa aloittavien opiskelijoiden vaihtelevien opiskelija- ja ryhmämäärien sekä tutkinnon perusteiden erilaisen rakenteen vuoksi (esim. pakollisten tutkinnon osien vaihtelu). Tavoitteena on selvittää, mitkä tekijät on otettava huomioon, kun tehdään OPSISTA HOPSIIN rakennemallia, jotta sitä voitaisiin hyödyntää kaikissa tutkinnoissa ( 32 perustutkintoa) yksilöllisten ja joustavien opintopolkujen laatimisessa sekä valintojen mahdollistamiseksi. Mallin rakentamiseen sisältyy HOPSin uudistaminen osaamisperusteisuuden tavoitteita vastaavaksi.  Tavoitteena on rakentaa yhteistyössä verkostossa saatavaa tietoa hyödyntäen Savon ammatti- ja aikuisopiston OPSISTA HOPSIIN rakennemalli. Mallin kehittämisestä vastaavat kolme opettajaa ja projektipäällikkö. He tekevät yhteistyötä koulutuspalvelujen johtotiimin, opiskelijahallintojärjestelmän asiantuntijoiden, lukujärjestyksiä laativien toimistosihteerien sekä opettaja- ja opiskelijaedustajien kanssa.
  2. Yksilöllinen ja joustava opintopolku – opiskelijan, opettajan ja työelämän edustajan rooli OPSISTA HOPSIIN prosessissa Tavoitteena on selvittää, mitä tietoa ja osaamista opiskelija, opettaja, ryhmänohjaaja, opinto-ohjaaja ja työelämän edustaja tarvitsee opiskelijan yksilöllisen ja joustavan opintopolun rakentamisessa ja toteuttamisessa sekä arvioinnissa. Tavoitteena on laatia malli toimintaohjeista kaikille osapuolille sekä tiedotusmateriaali opiskelijoiden huoltajille esim. huoltajien illassa ja Wilmassa jaettavaksi. Konkreettisena tuloksena syntyvät toimintaohjeet ja tiedotusmateriaalit.
  3.       CASE OPSISTA HOPSIIN TYÖELÄMÄSSÄ Hankkeessa avataan OPSISTA HOPSIIN mallin mukaisesti kahdella osaamisalalla opiskelijan yksilöllinen ja joustava polku yhdessä työssäoppimispaikan edustajien kanssa. Polkuesimerkin avulla avataan opiskelijan, opettajan, ryhmänohjaajan, opinto-ohjaajan sekä työpaikkaohjaajan tehtävät polun mahdollistamisessa. Case tehdään myöhemmin hankkeen toimijoiden kanssa sovittavassa tutkinnossa. 



Toiminta:
Syksy 2015:
·         Nimetään rakennemallin kehittämisestä vastaava työryhmä (3 opettajaa)
·         Tarkennetaan hankkeen toimintasuunnitelma hankepäätöksen mukaiseksi ja tehdään suunnitelma rakennemallin kehittämistyön toteuttamisesta (OPSISTA HOPSIIN). Sovitaan työryhmän työskentelyalusta huomioiden verkostossa käytettävät alustat.
·         Aloitetaan rakennemallin kehittämistyö selvittämällä opiskelijahallintojärjestelmän lähtötilanne yhteistyössä opiskelijahallintojärjestelmän asiantuntijoiden sekä toimistosihteereiden kanssa.
·         Aloitetaan rakennemallin työstäminen
·         Tehdään suunnitelma kehittämistyöstä tiedottamisesta sekä sen arvioinnin toteuttamisesta (projektipäällikkö, opettajat). Aloitetaan tiedottaminen hankkeen toiminnoista heti hankkeen alettua.
·         Osallistutaan hankeverkoston aloitustapaamiseen (3 opettajaa, projektipäällikkö)

Kevät 2016
·         Osallistutaan hankeverkoston tapaamisiin
·         Jatketaan rakennemallin työstämistä.
·         Tiedotetaan kehittämistyöstä koulutuspalvelujen johtotiimiä sekä osaamisalojen esimiehiä ja opettajia.
·         Laaditaan toimintaohjeet ja tiedotusmateriaali kaikille osapuolille ja järjestetään perehdytystilaisuuksia niiden käyttöön ottamiseksi
·         Tehdään CASEt OPSISTA HOPSIIN  yhteistyössä työelämän edustajien kanssa
Syksy 2016
·         Tiedotetaan huoltajille yksilöllisistä ja joustavista opintopoluista huoltajien tilaisuuksissa
·         Osallistutaan hankeverkoston tapaamisiin
·         Tehdään rakennemallista, toimintaohjeista, koulutustilaisuuksista/työpajoista sekä CASEista yhteenveto
·         Arvioidaan hankeprosessi
·         Projektipäällikkö laatii koordinoijalle loppuraportin


Tulokset:
1.       Rakennemalli yksilöllisille ja joustaville poluille – OPSISTA HOPSIIN
2.       Toimintaohjeet ja tiedotusmateriaalit
3.       CASET OPSISTA HOPSIIN


Tuloksia hyödynnetään koko hankkeen ajan kehittämistyön laadun parantamiseksi. Kehitettävästä asiasta on välittömästi hyötyä oppilaitoksen koulutuspalvelujen toiminnassa opetuksen toteutuksen suunnittelussa sekä opiskelijoiden ohjaamisessa ja opintojen etenemisessä. Kehittämistyön tuloksilla on merkitystä myös opintojen läpäisyyn.  Tuloksia hyödynnetään työpaikkaohjaajakoulutuksen sisällön kehittämisessä kaikilla osaamisaloilla. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti