SAMI

Tavoitteet:
Kehitetään yhteistyössä hankeverkostossa toimivien koulutuksen järjestäjien kesken menetelmiä, joilla voidaan
varmistaa opiskelijoiden joustavien ja yksilöllisten osaamisperusteisten oppimisprosessien laadukas toteutuminen.
Hankkeessa tuotetaan koulutuksen järjestäjien yhteistyönä opiskelijan henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman
laadunvarmistuksen työkalu, jolla varmistetaan yksilöllisen polun toteuttaminen ja valinnan mahdollisuuden
lisääntyminen.
Vahvistetaan opetus- ja opiskelijapalvelujen henkilöstön osaamista yksilöllisten opintopolkujen toteuttamisessa.
Hankeverkostossa jaetaan hyviä käytäntöjä, jolloin eri vaiheessa olevat koulutuksen järjestäjät voivat hyödynti:iä
aiempien kehittämishankkeiden tuloksia osana oman toiminnan kehittämistä. Hankkeessa laajennetaan hyvien
kehittämistyön tuloksien mukaisia toimintatapoja uusiin tutkintoihin.
Vahvistetaan työelämäyhteistyötä oppilaitoskohtaisten suunnitelmien mukaisesti.
Koulutuksen toteuttamista viedään aidosti työelämälähtöisempään suuntaan ja työvaltaisuus näkyy myös yksilöllisten
opiskelusuunnitelmien toteuttamisessa.
Ammatillisten koulutusten järjestäjien sekä ammattiosaamisen näyttöjen toimielinten vertaistiedon levittäminen sekä
osaamisperusteisuuden ja ammattiosaamisen näyttöjen työelämälähtöisen toteuttamisen kehittämisen vahvistaminen.

Toiminta:

 Itä-Savon koulutuskuntayhtymä hakee valtionavustusta yhteishankkeen Joustava Oppiminen koordinointiin.Hankeverkostossa on yhteensä seitsemän koulutuksen järjestäjää, kumppaneina; Etelä-Savon ammattiopisto,Etelä-Kymenlaakson ammattiopisto, Jyväskylän ja Jämsän ammattiopistot, Seurakuntaopisto, Savon ammatti- jaaikuisopisto, Ylä-Savon ammattiopisto.
Hankeverkoston toiminta alkaa jokaisen lähtötilanteen tarkastelusta sekä hyvien käytäntöjen jakamisesta ja niiden hyödyntämisestä oman toiminnan kehittämisessä. Henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman suunnittelu ja toteuttaminenarjessa vaatii työkalun, jonka mukaisesti voidaan varmistaa, että jokaisen opiskelijan kohdalla toteutuu tasalaatuinen osaamisen tunnistaminen, aito valinnan mahdollisuus sekä tutkinnon suorittamisen osalta yksilöllinen eteneminen.
Kaikilla hankkeessa mukana olevilla koulutuksen järjestäjillä on käytössä Wilma, jonne opiskelijan henkilökohtainen opiskelusuunnitelma laaditaan. Hankkeen toteutuksessa huomioidaan OPH:n hyvän ohjauksen kriteerit.
Osaamisperusteisuuden toteutumisen arviointia toteutetaan oppilaitostasolla erityisesti työpaikalla tapahtuvan oppimisen lisäämisen ja oppilaitosten oppimisympäristöjen opetus- ja oppimisprosessien pedagogisten layout-menetelmien kehittämiseksi.
Hankkeessa järjestetMn työelämäfoorumi, jossa ammattiosaamisen näyttöjen toimielinten verkostot käsittelevät osaamisperusteisuuden toimeenpanen osalta ajankohtaisia asioita työelämäyhteistyön ja ammattiosaamisen näyttöjen laadunvarmistuksen käytännöistä ja seurantamenetelmistä, yhtenä tärkeänä painopisteenä on toimielimen roolin selkeyttäminen joustavien opintopolkujen toimeenpanossa. Työelämäfoorumi on avoin myös muille kuinhenkeverkostossa toimiville koulutuksen järjestäjille.
Toimintasuunnitelma:
Syksy 2015
-Myönteinen rahoituspäätös, yhteistyösopimukset
-Laaditaan tarkennetut toiminta- ja taloussuunnitelmat organisaatioittain
-Elokuu 2015 Verkoston aloituskokous AC-kokous, yhteishankkeen hankesuunnitelman tavoitteiden täsmentäminen,
konkretisointi ja yhteisistä toimintaympäristöistä sopiminen.
-Syyskuu 2015 Verkostokokous 1 hyvien käytäntöjen jakaminen, aiempien kehittämishankkeiden tulosten
hyödyntäminen kehittämistyössä.
-Marraskuuu 2015 AC-kokous, HOPS-työkalun suunnittelu ja toteutus yhteistyössä
Kevät2016
-Tammikuu- helmikuu 2016 väliraportti OPH:IIe
-Helmikuu 2016 Verkostokokous /toiminnan etenemisen arviointi ja kehittämisideoiden sekä käytäntöjen jakaminen,
tietojen päivittäminen.
-Huhti-toukokuu 2016 hankeverkoston yhteinen koulutus- ja kehittämisfoorumi ammattiosaamisen näyttöjen
toimielimille, osaamisperusteisuuden, yksilöllisyyden ja joustavuuden edistämisen työkäytännöistä osana
ammattiosaamisen näyttöjen laadunvarmistusta. Foorumia markkinoidaan myös hankeverkoston ulkokopuolisille
koulutuksen järjestäjille (Hankeverkoston oppilaitosten lisäksi Omnia sekä Salpaus ovat jo ilmaiseet kiinnostuksensa
osallistumiseen).
-Toukokuu 2016 AC-kokous/toiminnan etenemisen arviointi ja yhteisten kehittämistavoitteiden työstäminen
Syksy 2016
-Elokuu 2016 AC-kokous, hankkeen tulosten arviointia sekä hankkeen vastuuhenkilöiden, että hanketoimijoiden
kesken.
- Lokakuu 2016 verkostokokous, toimijoiden ja hankkeen vastuuhenkilöiden tapaaminen hankkeen tulosten jakaminen,
hankkeessa kehitettyjen yhteisten tulosten mallintaminen.
-Marraskuu 2016 AC-kokous, loppuraportointi ja talouden hallinta.
-Tulosten arviointi sekä koko hankeverkoston, että yksittäisten oraganisaatioiden osalta.
- Loppuraportti

Tulokset:
Oppilaitoskohtaiset HOPS- prosessien kuvaukset ja laaditut työkalut, joilla toteutetaan joustavan ja yksilöllisen
opintopolun toteuttaminen ja laatu, yksilöllinen valmistuminen.Opetus- ja opiskelijapalveluiden ohjaushenkilöstön sekä työelämän edustajien osaamisen lisääntyminen Laajennetun työssäoppimisen opiskelijakohtaiset mallit (Seurakuntaopisto)Työelämäfoorumi ; ammattiosaamisen näyttöjen toimielinten yhteiseen foorumiin osallistuvien oppilaitosten
henkilöiden määrä (työelämän edustajien määrä eriteltynä).CASE-esimerkit yksilöllisten opintopolkujen toteuttamiseenToteutuneet auditoinnit (JAO) Osaamisen tunnustamisen määrätLaadunvarmistuksen työkalu yksilöllisten opintopolkujen toteuttamiseen on otettu käyttöön ja dokumentoitu
oppilaitosten toiminta- ja laatujärjestelmään

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti