EKAMI

Tavoitteet:
  1. Tuetaan ja vahvistetaan osaamisperusteisten, yksilöllisten opintopolkujen käyttöönottoa Ekamissa.
  2. Vahvistetaan opettajien osaamista toteuttaa yksilöllisiä, joustavia opintopolkuja.
  3. Osallistutaan yhteistyössä hankeverkoston kanssa eHOPSin kehittämistyöhön.
  4. Tuotetaan yhteistyössä hankeverkoston kanssa Ekamiin soveltuva laadunvarmistuksen työkalu (toimintaohje + tsekkauslista), jolla varmistetaan yksilöllisen polun toteuttaminen ja kirjaaminen hops-lomakkeelle.
  5. Osallistuminen verkoston vertaiskehittämiseen.

Toiminta:

Syksy 2015 - Syksy 2016
1.       Järjestetään ops-työpajoja (8 kpl, osallistujia 40/työpaja), joissa aiheina
-       kaikille opiskelijoille yhteisten opintopolkujen (esim. yrittäjyys, jatko-opinnot, huippuosaaja) valinta ja toteutus
-       ammattialojen yhteistyö yksilöllisten opintopolkujen suunnittelussa, opetuksen organisoinnissa ja toteutuksessa
-       opettajasta oppimisen ohjaajaksi ja opiskelijan valmentajaksi
2.       Järjestään hops-työpajoja (10 kpl, osallistujia 45/työpaja)
-       hops:n merkitys, yksilöllisten opintopolkujen opiskelijakohtainen dokumentointi, opintojen etenemisen seuranta ja arviointi, laadunvarmistuksen työkalun käyttöönottaminen
-       ohjaus yksilöllisille poluille opinto-ohjaajien ja opettajien työssä, roolit, tehtävät ja vastuut opiskeluprosessin eri vaiheissa
3.       Tehdään laadunvarmistuksen työkalu verkoston yhteistyönä ja muokataan se Ekamin käyttöön soveltuvaksi.
4.       Osallistutaan verkostoyhteistyöhön eHOPSin kehittämisessä.

Syksy 2015
5.       Tiedotetaan ammattiosaamisen näyttötoimikuntaa(osallistujia 10) tutkinnon perusteiden toimeenpanosta ja opetussuunnitelmien uudistuksesta.
6.       Osallistutaan verkoston yhteistyönä toteutettavan kaikille ammatillisille oppilaitoksille avoimen näyttötoimikuntaseminaarin suunnitteluun ja järjestelyihin.



Kevät 2016
7.       Osallistutaan hankeverkoston järjestämään työelämäfoorumiin. .

Syksy 2016

8.       Viimeistellään kehittämistoimenpiteet ja kirjataan toimintamallit oppilaitoksen toimintajärjestelmään. 

Tulokset:

  1. Osaamisperusteiset, yksilölliset valinnat ja etenemisen mahdollistavat opintopolut on kirjattu opetuksen järjestäjän tutkintokohtaisiin opetussuunnitelmiin.
  2. Opetus- ja ohjaushenkilöstö toteuttaa yksilöllisiä opintopolkuja ja ohjaa opiskelijaa omalla polullaan.
  3. Laadunvarmistuksen työkalu on otettu käyttöön ja kirjattu toimintajärjestelmään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti